Månadens Album



Juni månad till ära har jag valt ett album som jag själv förknippar med lycka eftersom att det gör mig just lycklig. 
Albumet jag pratar om är The Band:s Northern Lights, Southern Cross. 
Albumet släpptes 1975 och allt material är skrivet utav Robbie Robertson. Textmässigt handlar många texter som namnet antyder om olika slags fördelar med de två länderna de kallar hem, fosterlandet Kanada och nyfunna bostadslandet Usa. 
Albumet börjar med “Forbidden Fruit” och den första meningen lyder “ I am lonesome out on Times Square”, låten har en skön rytm och handlar i princip om att man alltid jagar det man inte kan uppnå. 
Sedan går albumet över till albumets ett utav albumets två nedåttjack Hobo Jungle som är en skön lugn låt med bra text, även om den i mitt tycke inte passar in på albumet.
Sedan kickar man igång Ophelia där Robertson får göra det han gör bäst för första gången på albumet, stå o plocka lite gitarr! 
Sedan kommer den vackraste låten på albumet, “Acadian Driftwood” som handlar om det Kanadensiska arvet. Ett smakprov från texten “ Set my compass north I got winter in my blood” En liten sejour på franska avslutar dom låten med, väldigt vackert. Jag har ingen aning om vad som sägs men jag ska försöka att ta reda på det. Att den här låten inte är mer känd är ett mysterium för det är högklass. 
Sedan kommer min absoluta favoritlåt på albumet, “Ring Your Bell”. Det här e den perfekta väckarklocks låten och jag lyssnar alltid på den på väg till jobbet. Den har på det sättet likheter med dylans “like a rolling stone” att den bara kickar igång, fast den gör det först efter en kort inledning. 
Och nu kommer vi till det andra nedåttjacket, “It makes no difference”, en 6 och en halv minut lång kärleksförklaring. Jupiter Hollow som följer har ett lite futuristiskt sound för att vara inspelad på 1975 men är på något sätt jävligt The Band. Avslutningslåten Rags & Bones är lite mystiskt och ett perfekt avslut på albumet, vi får också ett litet solo från Robertson.
I det stora hela är det ett väldigt bra album, som vanligt när det kommer till The Band!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0