Månadens Album

image4


Introducerar en ny kategori här på bloggen, månadens album. Och det är precis som det låter. Varje månad kommer jag att skriva om ett album som jag inte kan leva utan. 

Den första Neil Young låten jag hörde var "Like A Hurricane" och efter det "Rockin in the Free World". Man kan säga att jag blev introducerad för den hårda Neil. Neil Young för mig var smutsiga, långa men ändå väldigt sammanhängande gitarrsolon, och don't get me wrong jag älskar den versionen utav Young. 
Men när jag sedan blev presenterad för Neils andra sida, lugna Neil i form utav "Heart Of Gold" blev jag nykär. Denna fantastiska man hade alltså inte bara en bra sida utan två! 
Detta var några år sedan, och sen dess är jag ett troget Neil Young fan. 
Ett utav många favoritalbum från denne man som jag lyssnat väldigt mycket på den senaste tiden är "Comes a time". Albumet släpptes första gången 1978 och är en blandning mellan country och folk-rock. Albumet börjar med "Goin Back" han sjunger " I feel like goin' back. Back Where there's nowhere to stay." som jag tror symboliserar att han vill tillbaks till det soundet han övergav i och med "Harvest". 
Albumet övergåv sedan till titellåten "Comes a Time" som är en lite svängigare låt som definitivt kommer att frambringa lite fotstamp. Sedan kommer två låtar där Crazy Horse är med och framträder. "Look Out For My Love" och "Lotta Love".
Albumet går sedan tillbaks till så det började. Lugna låtar med suveränt låtskrivande. Mina favoritlåt på detta album är "Human Highway". En halvsvänging låt med backing vocals utav Nicolette Larson.
Låten "Field of Oppurtunity" kommer du att känna igen, det är nämligen exakt samma instrumental som "Comes a Time". Kul att se hur vara så lika men ändå olika. 
Oavsett om du gillar eller ogillar Neil Young i nuläget kan jag verkligen rekommendera "Comes a Time"
Ett fulländat album i mina ögon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0